Arama
En son konular
Mart 2024
Ptsi | Salı | Çarş. | Perş. | Cuma | C.tesi | Paz |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
En iyi yollayıcılar
İbrahim ÖNDER | ||||
Halil Erol | ||||
dutluca-bilecik | ||||
Hakkhan | ||||
Alper Turan Tekeli | ||||
Murat | ||||
Tahsin | ||||
adalı | ||||
0guzbeyi | ||||
ısparta35 |
****** Diyor ki
A
aleviler kürtmü türkmü
2 posters
1 sayfadaki 1 sayfası
aleviler kürtmü türkmü
> Aleviler gündeme gelince onlar hakkında en sık sorulan sorulardan biriside
> Aleviler’in Kürtler ile ilişkileridir. Sorulan soru şudur? Aleviler’in
> Kürtler ile ilişkilerinin düzeyi nedir? Aleviler’in ne kadarı Kürt’tür. Veya
> Aleviler Kürt müdür? Türk müdür? Yani sorulmak istenen Aleviler’in Etnik
> Kimliği’dir.
>
> Alevilik, Sünnilik, Şiilik, Şafiilik, Hıristiyanlık, Musevilik dinsel
> ayrımlardır. Türk, Kürt, Arnavut, Fransız, Rus, Çin v.s. etnik ayrımlardır.
> Alevilik bir dinsel ayrımdır. İslamiyet’in farklı bir yorum biçimidir. Nasıl
> ki Hıristiyanlıkta, Musevilikte farklı yorumlar var ise, son tek Tanrılı din
> olarak kabul edilen İslamiyet içinde farklı yorumların olması bir
> kaçınılmazlıktır.
>
> Din sosyolojisi açısından bakıldığında İslamiyet’in Hanefi, Şafii, Şii
> yorumunu nasıl ki kabul eden Türk’e, Kürd’e, Çerkez’e, Gürcü’ye, Arab’a
> rastlamak olası ise, Aleviliği de kabul eden Türk’e, Kürd’e, Arnavut’a, Arab’a
> rastlamak olasıdır. Ama sosyolojik olarak bu olasılıklar olmasına karşın
> tarihsel olarak durum daha farklı gelişmiştir. Örneğin; sosyolojik olarak
> mümkün olmasına karşın tarihsel olarak nerede ise; Çerkes veya Gürcü Aleviye
> rastlamak olası değildir. Türkler, İslamiyet’i doğuşundan yaklaşık 300 yıl
> sonra Türkistan’ı fethe gelen Arap orduları ile tanımışlardır.Bu fethe çok
> direnmişler, sonuçta da çok kan dökülmüştür. Kabul ettiklerinde ise İslam
> içindeki Emevi Müslümanlığını değil, Ehlibeyt yandaşlığını seçmişlerdir.
> Orta Asya’da; Yusuf Hemedani, Ahmet Yesevi, Lokman Parende ve Hacı Bektaş
> Veli İslamiyet’i Türk Sufiliği ile bütünleştirmişlerdir. İslamiyet’i Türkçe
> konuşturmuşlardır. Anayurt’tan Anadolu’ya bu maya Yesevi dervişleri ile
> gelmiştir. Anadolu’da kurulan bir çok beyliğin ve Osmanlı’nın kuruluşunda bu
> maya vardır. Osmanlı da yönetime dönme- devşirme kuşağının hakim olmasına
> dek bu durum böyle devam etmiştir.
>
> Kürtçe ya da Zazaca konuşan Aleviler’in ortaya çıkması Kürtler’in veya
> Zazalar’ın Aleviliği benimsemesi sonucu oluşmamıştır. Bu olasılık din
> sosyolojisi açısından mümkün olmasına karşın Osmanlı tarihinin gelişim seyri
> açısından mümkün gözükmüyor. Kürtler’in Aleviliği benimsemesini iddia etmek
> Osmanlı tarihini bilmemektir. Çünkü Osmanlı; Fatih döneminde başlayan Yavuz
> ve Kanuni döneminde daha yoğunlaşan bir ölçüde Türkmen karşıtıdır.
> Türkmenler’de Alevi olmaları nedeniyle Alevi karşıtıdır. Kürtler ise o
> yıllarda Osmanlı tarafından korunan, kollanan adeta Osmanlı’nın vurucu
> gücüdür. 1516- 1517 Çaldıran Savaşı’na dek Erzincan, Erzurum, Diyarbakır
> valileri Erdebil Dergahı tarafından atanırmış. Yani Türkmen Safevi Şah
> İsmail atarmış. O yıllarda bugünkü Güney Doğu Anadolu’ya Türkmen egemenmiş.
> O bölgeyi Osmanlı Kürtleştirmiş.
>
>
>
> Bakın konu ile ilgili; “Türklerin Tarihi” ve “Milli Kurtuluş Tarihi”kitaplarının
> yazarı değerli araştırmacı Doğan Avcıoğlu ne yazıyor: “Güneydoğu Anadolu,
> Safeviler’in elinde kalsa idi, Türkçe orada rakipsiz bir dil olurdu. Bölge
> Türkleşirdi. Osmanlı’da bu ters oldu. Şah İsmail’in peşindeki Kızılbaş
> Türkmen’e karşı, Osmanlı çoğu Sünni ve Şafi olan Kürt beylerini tutmuştur.”
> (Türklerin Tarihi c.5 s.2041)
>
> Orta Anadolu’da yaşayan Türkmenler Osmanlı zulmünden canlarını kurtarmak
> için kuş uçmaz, kervan geçmez dağ başlarına kaçmışlardır. Çünkü Osmanlı’nın
> gözünde Türkmen potansiyel suçlu idi. Bakın Osmanlı’nın sürgün politikası
> ile ilgili iktisat tarihçisi Ord. Prof. Dr. Ömer Lütfi Barkan nasıl bir
> tespit yapmış: “Osmanlı İmparatorluğu’nda çeşitli tarihlerde iskan amacı ile
> v.s. sürgün edilen kitlenin çoğunu adi suçlular teşkil ediyordu. Kızılbaşlık’ta
> bu adi suçlar arasında sayılıp sürgün nedeni oluyor.” Osmanlı arşivi Ord.
> Prof. Dr. Barkan’ın tespitini doğrulayacak binlerce belge ile doludur. Bu
> yıllarda Türkmen ve Alevi olmak sürgün nedeni oluştururken Kürtler imtiyazlı
> toplumsal kesimi oluşturuyor. İşte Doğan Avcıoğlu'’un tesbiti: “Osmanlı ,
> Kürdistan adını verdiği bölgede devletin temel dayanağı olan TIMAR sistemini
> uygulamaz. Devletin yönetimini bölgede, yönetim babadan oğula geçtiği KÜRT
> beylerine bırakır. Bölgede bulunan Türkmenler’in önemli bir bölümü dillerini
> unutur ve Kürt kabilelerine karışır.” (Türklerin Tarihi s. 2041)
>
> Avcıoğlu’nun tesbit yaptığı yıllar 1550 li yıllardır. Bu yıllarda o bölgede
> Türkmenler Kürt kabilelerine karışınca birkaç jenerasyon sonra tamamen
> dillerini unutup Kürtleşebilirler. Nitekim Orta Asya’dan gelen bazı Türkmen
> aşiretleri uzun yıllar sonra bölgede Kürtleşmişlerdir. Karakeçili Aşireti,
> Türkan Aşireti v.s.
>
> İşte Alevi Türkmenler’in Kürtçe veya Zazaca bilmesinin kaynağı Osmanlı’nın
> Türkmen politikasında yatmaktadır. Osmanlı’nın sürgünler sonucu Kürt
> bölgesine sürdüğü Türkmenler süreç içinde Kürtçe öğrenmiş ve
> Kürtleşmişlerdir. Bugün Kürtçe bilmesine ve konuşmasına karşın ama biz
> Türk'üz demelerinin sebebi budur. Türkler’in bu bölgeye sürülenleri ve
> Kürtler’in korunup kollanması sonucu asimile olmuşlardır. Türkiye’de yaşayan
> Aleviler’in ezici bir çoğunluğu Türkmen’dir. Kürtçe veya Zazaca bilenler bu
> dili sonradan öğrenmişlerdir. Bunlar aslen Türkmen’dir. İngilizce, Almanca,
> Arapça, Rusça bilen ama ana dilini az bilen bir Türk’e ; İngiliz, Alman v.s.
> diyemeyeceğimiz gibi, Kürtçe bilen ama kendi dilini az bilen hatta zor
> konuşan Alevi Türkmen’e de Kürt, Zaza v.s. diyemeyiz.
> Aleviler’in Kürtler ile ilişkileridir. Sorulan soru şudur? Aleviler’in
> Kürtler ile ilişkilerinin düzeyi nedir? Aleviler’in ne kadarı Kürt’tür. Veya
> Aleviler Kürt müdür? Türk müdür? Yani sorulmak istenen Aleviler’in Etnik
> Kimliği’dir.
>
> Alevilik, Sünnilik, Şiilik, Şafiilik, Hıristiyanlık, Musevilik dinsel
> ayrımlardır. Türk, Kürt, Arnavut, Fransız, Rus, Çin v.s. etnik ayrımlardır.
> Alevilik bir dinsel ayrımdır. İslamiyet’in farklı bir yorum biçimidir. Nasıl
> ki Hıristiyanlıkta, Musevilikte farklı yorumlar var ise, son tek Tanrılı din
> olarak kabul edilen İslamiyet içinde farklı yorumların olması bir
> kaçınılmazlıktır.
>
> Din sosyolojisi açısından bakıldığında İslamiyet’in Hanefi, Şafii, Şii
> yorumunu nasıl ki kabul eden Türk’e, Kürd’e, Çerkez’e, Gürcü’ye, Arab’a
> rastlamak olası ise, Aleviliği de kabul eden Türk’e, Kürd’e, Arnavut’a, Arab’a
> rastlamak olasıdır. Ama sosyolojik olarak bu olasılıklar olmasına karşın
> tarihsel olarak durum daha farklı gelişmiştir. Örneğin; sosyolojik olarak
> mümkün olmasına karşın tarihsel olarak nerede ise; Çerkes veya Gürcü Aleviye
> rastlamak olası değildir. Türkler, İslamiyet’i doğuşundan yaklaşık 300 yıl
> sonra Türkistan’ı fethe gelen Arap orduları ile tanımışlardır.Bu fethe çok
> direnmişler, sonuçta da çok kan dökülmüştür. Kabul ettiklerinde ise İslam
> içindeki Emevi Müslümanlığını değil, Ehlibeyt yandaşlığını seçmişlerdir.
> Orta Asya’da; Yusuf Hemedani, Ahmet Yesevi, Lokman Parende ve Hacı Bektaş
> Veli İslamiyet’i Türk Sufiliği ile bütünleştirmişlerdir. İslamiyet’i Türkçe
> konuşturmuşlardır. Anayurt’tan Anadolu’ya bu maya Yesevi dervişleri ile
> gelmiştir. Anadolu’da kurulan bir çok beyliğin ve Osmanlı’nın kuruluşunda bu
> maya vardır. Osmanlı da yönetime dönme- devşirme kuşağının hakim olmasına
> dek bu durum böyle devam etmiştir.
>
> Kürtçe ya da Zazaca konuşan Aleviler’in ortaya çıkması Kürtler’in veya
> Zazalar’ın Aleviliği benimsemesi sonucu oluşmamıştır. Bu olasılık din
> sosyolojisi açısından mümkün olmasına karşın Osmanlı tarihinin gelişim seyri
> açısından mümkün gözükmüyor. Kürtler’in Aleviliği benimsemesini iddia etmek
> Osmanlı tarihini bilmemektir. Çünkü Osmanlı; Fatih döneminde başlayan Yavuz
> ve Kanuni döneminde daha yoğunlaşan bir ölçüde Türkmen karşıtıdır.
> Türkmenler’de Alevi olmaları nedeniyle Alevi karşıtıdır. Kürtler ise o
> yıllarda Osmanlı tarafından korunan, kollanan adeta Osmanlı’nın vurucu
> gücüdür. 1516- 1517 Çaldıran Savaşı’na dek Erzincan, Erzurum, Diyarbakır
> valileri Erdebil Dergahı tarafından atanırmış. Yani Türkmen Safevi Şah
> İsmail atarmış. O yıllarda bugünkü Güney Doğu Anadolu’ya Türkmen egemenmiş.
> O bölgeyi Osmanlı Kürtleştirmiş.
>
>
>
> Bakın konu ile ilgili; “Türklerin Tarihi” ve “Milli Kurtuluş Tarihi”kitaplarının
> yazarı değerli araştırmacı Doğan Avcıoğlu ne yazıyor: “Güneydoğu Anadolu,
> Safeviler’in elinde kalsa idi, Türkçe orada rakipsiz bir dil olurdu. Bölge
> Türkleşirdi. Osmanlı’da bu ters oldu. Şah İsmail’in peşindeki Kızılbaş
> Türkmen’e karşı, Osmanlı çoğu Sünni ve Şafi olan Kürt beylerini tutmuştur.”
> (Türklerin Tarihi c.5 s.2041)
>
> Orta Anadolu’da yaşayan Türkmenler Osmanlı zulmünden canlarını kurtarmak
> için kuş uçmaz, kervan geçmez dağ başlarına kaçmışlardır. Çünkü Osmanlı’nın
> gözünde Türkmen potansiyel suçlu idi. Bakın Osmanlı’nın sürgün politikası
> ile ilgili iktisat tarihçisi Ord. Prof. Dr. Ömer Lütfi Barkan nasıl bir
> tespit yapmış: “Osmanlı İmparatorluğu’nda çeşitli tarihlerde iskan amacı ile
> v.s. sürgün edilen kitlenin çoğunu adi suçlular teşkil ediyordu. Kızılbaşlık’ta
> bu adi suçlar arasında sayılıp sürgün nedeni oluyor.” Osmanlı arşivi Ord.
> Prof. Dr. Barkan’ın tespitini doğrulayacak binlerce belge ile doludur. Bu
> yıllarda Türkmen ve Alevi olmak sürgün nedeni oluştururken Kürtler imtiyazlı
> toplumsal kesimi oluşturuyor. İşte Doğan Avcıoğlu'’un tesbiti: “Osmanlı ,
> Kürdistan adını verdiği bölgede devletin temel dayanağı olan TIMAR sistemini
> uygulamaz. Devletin yönetimini bölgede, yönetim babadan oğula geçtiği KÜRT
> beylerine bırakır. Bölgede bulunan Türkmenler’in önemli bir bölümü dillerini
> unutur ve Kürt kabilelerine karışır.” (Türklerin Tarihi s. 2041)
>
> Avcıoğlu’nun tesbit yaptığı yıllar 1550 li yıllardır. Bu yıllarda o bölgede
> Türkmenler Kürt kabilelerine karışınca birkaç jenerasyon sonra tamamen
> dillerini unutup Kürtleşebilirler. Nitekim Orta Asya’dan gelen bazı Türkmen
> aşiretleri uzun yıllar sonra bölgede Kürtleşmişlerdir. Karakeçili Aşireti,
> Türkan Aşireti v.s.
>
> İşte Alevi Türkmenler’in Kürtçe veya Zazaca bilmesinin kaynağı Osmanlı’nın
> Türkmen politikasında yatmaktadır. Osmanlı’nın sürgünler sonucu Kürt
> bölgesine sürdüğü Türkmenler süreç içinde Kürtçe öğrenmiş ve
> Kürtleşmişlerdir. Bugün Kürtçe bilmesine ve konuşmasına karşın ama biz
> Türk'üz demelerinin sebebi budur. Türkler’in bu bölgeye sürülenleri ve
> Kürtler’in korunup kollanması sonucu asimile olmuşlardır. Türkiye’de yaşayan
> Aleviler’in ezici bir çoğunluğu Türkmen’dir. Kürtçe veya Zazaca bilenler bu
> dili sonradan öğrenmişlerdir. Bunlar aslen Türkmen’dir. İngilizce, Almanca,
> Arapça, Rusça bilen ama ana dilini az bilen bir Türk’e ; İngiliz, Alman v.s.
> diyemeyeceğimiz gibi, Kürtçe bilen ama kendi dilini az bilen hatta zor
> konuşan Alevi Türkmen’e de Kürt, Zaza v.s. diyemeyiz.
halit- YÖRÜKALEMİ ALMANYA TEMSİLCİSİ
- Mesaj Sayısı : 39
Yaş : 54
Nerden : almanya
Kayıt tarihi : 02/11/08
Geri: aleviler kürtmü türkmü
Bence her Alevi Kürt, Türk değildir.Ama şu doğrudur.Yavuz Sultan Selim'in Alevi Türkmenleri öldürmesi(50 000 kadar) ve Batıdan gelen Sünni Türkmenlerle birlikte oradaki Kürt aşiretlerin emri altına vermesi.Ve bunun sonucunda da Türklerin Kürtleşmesi olmuştur.Bugün Duğu'da Kürt'lerin çok olmasının sebebi Yavuz Sultan Selim döneminde işlenen Doğu politikasıdır.Bildiğiniz gibi o dönemlerde Türklüğün değil İslamın önemi vardı.
Hakkhan- Moderatör
- Mesaj Sayısı : 219
Yaş : 32
Nerden : Mersin
Kayıt tarihi : 26/08/08
1 sayfadaki 1 sayfası
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
Salı Tem. 21, 2020 10:35 am tarafından dutluca-bilecik
» Eviciklenmek
Salı Tem. 21, 2020 10:29 am tarafından dutluca-bilecik
» Evtenlemek
Salı Tem. 21, 2020 10:21 am tarafından dutluca-bilecik
» Songurlamak
Salı Tem. 21, 2020 10:14 am tarafından dutluca-bilecik
» hunna
Salı Haz. 18, 2019 3:29 pm tarafından dutluca-bilecik
» Özene bezene
Salı Haz. 18, 2019 3:08 pm tarafından dutluca-bilecik
» Bele bağlanan kuşak
Çarş. Haz. 12, 2019 11:33 am tarafından dutluca-bilecik
» ÜNLEYİVER
Çarş. Haz. 12, 2019 11:29 am tarafından dutluca-bilecik
» Yörüklerin yaşadığı yerler gibi ufku açıktır.
Çarş. Haz. 12, 2019 11:10 am tarafından dutluca-bilecik